Cherbourg - Saint-Lô

Oj, oj, oj, vad tidigt det var på morgonen när vi siktade den franska kusten. Strax efter 5 blev vi skjutsade med buss till den helt nybyggda färjeterminalen. Försökte få lite sömn på bänkarna tills första bussen gick in till staden. Under tiden försökte vi tyda tidtabellen, men vi blev inte mycket klokare av det. Vår guidebok tipsade om några konstiga klippor utanför staden så vi siktade på dem. Ola och Daniel promenerade planlöst på Cherbourgs gator, spanandes efter en buss som kunde ta oss till dessa klippor, men utan lycka. Cherbourg hade inget övrigt av intresse att se på så vi ville på första tåget ut. Vi satte oss på tåget till Bayeux och fick chans att inviga vårt lilla monopol. Kvicksilvret närmade sig 30 grader trots att klockan bara var framåt nio när vi klev av tåget.

Parc d´Hundbajs i Bayeux.

Bayeux infriade också våra förutfattade meningar om hur Frankrike skulle vara. Litet och charmigt och en stins som hjälpte oss med att få in alla fyra ryggsäckar i en gammal förvaringsbox som var pytteliten. Bayeux är känt för Bayeuxtapeten och katedralen men kanske framför allt för 24-packen med Kronenbourg som går att köpa i snabbköpen. Vi avverkade de tre attraktionerna i ovan beskriven ordning. Museét med tapeten var väldigt pretentiöst, jag tror knappast den mest engagerade högstadielärare i historia hade orkat igenom hela beskrivningen av tapeten. Själva tapeten, eller gobelängen, beskriver Vilhelm Erövrarens erövring (!) av England, och tapeten var tydligen gjort på beställning av hans kompis biskopen som bodde i kyrkan i Bayeux. Den är väldigt känd, och har till och med varit en fråga i Jeopardy.

I sommarvärmen trallade vi vidare bland feta tyska busslaster och satte oss för att äta frukost på kafé. Det ni! Frukost på kafé! I FRANKRIKE! (Kaffe, fralla och marmelad ur plastförpackning.) Kyrkan blev nästa stopp, inte så mycket att hänga i granen. Bättre upp blev det vid nästa stopp i parken. Vi tog omvägen förbi mataffären och köpte croissanter och ett 24-pack Kronenbourg med skruvkapsyler. Det var inga större problem att ligga i skuggan under trädkronorna och klämma sex öl i 35 gradig värme.

”OK, mata mig med Matthew Sweet, mata mig mig Morrissey, mata mig med Bear Quartet. Men vid Garbage går faktiskt gränsen”.

Till slut pallrade vi i alla fall till stationen för att fånga nästa tåg. Om jag inte minns fel pissade Ola mitt på en parkeringsplats. Tänk hur mycket lättare det går att laga mat med lite alkohol i kroppen. Varning dock för en konserv som verkar vara väldigt populär i Frankrike. På bilder ser det ut som bönor, korvar och köttbitar, men det såg ut, luktade och smakade säkert också som hundmat. Kanske var vi trötta, kanske påverkade, kanske ovana att läsa tidtabellsboken, eller kanske så hade vi för höga tankar om den franska statsjärnvägen. Vi hoppade i alla fall på ett tåg tio minuter innan det riktiga skulle komma, och efter lite snack med några fransmän/-kvinnor på tåget, som för övrigt inte delade vårt intresse av resemonopol, fick vi klart att det tåget vi satt på skulle gå tillbaka till Cherbourg och inte till Saint-Malo, där vi ville övernatta. Efter moget övervägande bestämde vi oss för att hoppa av i en liten håla och ta lokaltåget till Saint-Lô. Lite skraja var vi när vi steg av vid världens ände och det var första natten vi skulle fixa boende på egen hand.

Det öde landet. TS Eliot hade trivts på perrongen i Saint-Lô.

Det tog dock inte så lång tid innan vi hittade en alldeles utmärkt bordell att övernatta på. Det stod hotell på skylten, men vi var övertygade om att annat försegick här också. Vi fick bo fyra stycken i lyxsviten med dubbelsäng och egen toalett och dusch. Efter dusch bar det iväg för att kika in staden. Tydligen var det här en av de sista orterna tyskarna hade kontroll över i Normandie. För övrigt finns det ett uppdrag i det utmärkta dataspelet Panzer General faktiskt där man skall befria Saint-Lô. Nu verkade det dock som om hela staden låg och sov, så vi inriktade oss på middag på någon liten restaurang. Vid stationen låg det vi sökte och vi provade på en specialitet för Normandie - crêpes, och passade en annan - calvados. Hem och sova.